A Baptista Hitvallás tételei:
1. A SzentÃrás
2. Az egy igaz Isten
3. Az ember teremtése, bűne és bukása
4. Az ember megváltása
5. A hit
6. A megtérés és az újjászületés
7. A megigazÃtás és az istenfiúság
8. A megszentelődés és a megtartás
9. A Szentlélek munkája
10. A bemerÃtés
11. Az úrvacsora
12. A gyülekezet és az egyetemes egyház
13. A gyülekezet tisztségviselői
14. A gyülekezeti fegyelem
15. A bizonyságtétel
16. Az imádság
17. A nyugalomnap
18. A házasság
19. Az államhatalom
20. A végső dolgok
--------------------------------------------------------------------------------
1. A SzentÃrás
Hisszük, hogy a SzentÃrás (az Ószövetség 39 és az Újszövetség 27 könyve) Isten kinyilatkoztatott Igéje. E művet a SzentlélektÅ‘l ihletett emberek Ãrásaiból az egyház a Lélek ösztönzésére és útmutatása szerint állÃtotta össze. Isten gondviselése a SzentÃrás könyveit - keletkezésük és továbbadásuk során - minden lényeges hibától megÅ‘rizte. A SzentÃrás részleteiben és egészében a legtökéletesebb isteni igazságot közli velünk. BelÅ‘le megismerhetjük Istent, az örök élethez vezetÅ‘ utat és azokat az elveket, amelyek alapján Isten meg fogja Ãtélni az emberiséget. A teljes Ãrás - összefüggéseiben és a Szentlélek világosságában értelmezve - a keresztyén hitélet tévedhetetlen és kielégÃtÅ‘ szabályozója legfÅ‘bb tanácsadónk a mindennapi élet dolgaiban és a legtökéletesebb próbakÅ‘, amellyel minden emberi hagyományt, tanÃtást és gyakorlatot megvizsgálhatunk
--------------------------------------------------------------------------------
2. Az egy igaz Isten
Hisszük, hogy van egy élÅ‘, valóságos és örök Isten, aki végtelenül bölcs, mindenható, mindenütt jelenvaló, személyes szellemi valóság. Tökéletes, szent lénye egyedül méltó teljes szeretetünkre, hódolatunkra és engedelmességünkre. Az egy Isten Atyának, Fiúnak és Szentléleknek jelenti ki magát a SzentÃrásban
Az ATYA: eredete, oka és célja minden létezőnek. Fönntartja és kormányozza a világmindenséget, amelyet a láthatatlanból teremtett hatalma szavával
A FIÚ: a láthatatlan Isten képmása, aki által és akire nézve teremtetett minden. Valóságos Isten, aki az emberiség megváltásáért hozzánk hasonló emberi testet öltött magára istenségére nézve öröktől az Atyától való, emberi létére nézve pedig az időnek teljességében Szentlélektől fogantatva, szűz Máriától született
A Szentlélek: Isten személyes jelenlétének hordozója a teremtett világban. BiztosÃtja a teremtettség rendjét és általa valósulnak meg Istennek a világban elhelyezett törvényei és igazságai. A Szentlélek készÃtette elÅ‘ a megváltást, vele gyÅ‘zött Jézus Krisztus a bűn és a halál felett. Ãltala válik elérhetÅ‘vé a Fiú szabadÃtása és jut céljához az Atya üdvözÃtÅ‘ akarata.
Valljuk, hogy Isten egy-valósága és a kinyilatkoztatásokból megismert hármassága között nem szükséges az ember okoskodása bármely szétválasztó vagy egyeztetÅ‘ kÃsérlete, mert ezt a kijelentésbeli tényt elsÅ‘sorban nem magyaráznunk kell, hanem hittel elfogadnunk.
--------------------------------------------------------------------------------
3. Az ember teremtése, bűne és bukása
Hisszük, hogy az embert Isten teremtette saját képére és hasonlatosságára, jónak és igaznak. Isten az embert a föld porából formálta és az élet lelkét lehelte belé. Bölcsességgel és hatalommal ruházta föl és az érzékelhetÅ‘ világban mindent uralma alá vetett. Alkalmassá tette arra, hogy vele, mint teremtÅ‘jével közösségben, az Å dicsÅ‘ségére éljen. Szabadságot ajándékozott néki, hogy önként utasÃthassa el magától a gonoszt és önként választhassa a jót. Az ember azonban a Sátán kÃsértésének engedve, vétkezett teremtÅ‘je ellen. Bűnbeesése folytán testileg-lelkileg a bűn és a halál uralma alá került. ElveszÃtette a teremtésben nyert isteni képmás jellemvonásait és eredeti adottságait csak korlátozottan fejtheti ki
--------------------------------------------------------------------------------
4. Az ember megváltása
Hisszük, hogy a bűn uralma alatt élő ember megváltása kegyelemből, Jézus Krisztusnak, Isten egyszülött fiának közbenjáró áldozata által történt. Šaz isteni törvény követelményeit önként és engedelmesen betöltve, kereszthalálával teljes engesztelést szerzett bűneinkért, harmadnapon föltámadott megigazulásunkért, azután fölment a mennybe és az Atya jobbján - mint egyetlen közbenjáró Isten és ember között - esedezik érettünk.
Hisszük,. hogy Isten - öröktÅ‘l fogva elvégzett kegyelmi döntése szerint - minden bűnösnek, személyválogatás nélkül fölkÃnálja a Jézus Krisztus által szerzett megváltást. Az ember saját maga dönthet, hogy elfogadja vagy elutasÃtja a fölajánlott kegyelmet.
--------------------------------------------------------------------------------
5. A hit
Hisszük, hogy Isten örökkévaló kegyelmébÅ‘l képessé teszi az embert arra, hogy Å‘t megismerje és szent Igéjét értelmével megragadja és szÃvébe fogadja. A befogadott Ige által az ember hithez jut és kedvessé válik Isten elÅ‘tt, üdvbizonyosságot nyer és a láthatatlan valóságok felÅ‘l meggyÅ‘zÅ‘désre jut.
A hit egyrészt ismeret, amely által igaznak tartjuk Isten kijelentéseit, akár képesek vagyunk felfogni azokat, akár nem; másrészt erÅ‘s bizalom mennyei Atyánkban. Az igazi hit bizonyÃtékai a jócselekedetek, amelyek nélkül a hit halott önmagában.
--------------------------------------------------------------------------------
6. A megtérés és újjászületés
Hisszük, hogy a megtérés által a bűnös ember a kárhozat állapotából az üdvösség útjára lép. A megtérÅ‘ bűnös - Isten Igéje és a Szentlélek munkája nyomán - fölismeri, megutálja és megvallja bűneit; Isten jogos és igazságos Ãtélete alól az egyetlen szabadÃtóhoz, Jézus Krisztushoz menekül, és hit által elnyeri bűnei bocsánatát.
Hisszük, hogy Isten a hittel hozzátérÅ‘ ember Igéje és Szentlelke által újjászüli, újjáteremti, és képessé teszi arra, hogy a Jézus Krisztus iránti szeretettÅ‘l áthatva, Isten akarata szerint éljen. Az újjászületés valóságát a Jézus Krisztus példája szerinti élet bizonyÃtja.
--------------------------------------------------------------------------------
7. A megtérés és újjászületés
Hisszük, hogy a megigazulás Isten kegyelmes cselekvése, amellyel az Úr Jézus Krisztusban hÃvÅ‘, újjászületett bűnösnek fölmentést ad a bűnösség vádja és a bűnért való Ãtélet alól és igaznak nyilvánÃtja. A megigazÃtásban nem saját, igazságos cselekedeteink, hanem egyedül Jézus Krisztus áldozata és igazsága alapján, hit által részesülünk. A megigazÃtás gyümölcse az Istennel való közösség és békesség.
Hisszük, hogy Isten a Jézus Krisztusba vetett hit által nem csak megigazÃtja, hanem gyermekévé is fogadja az újjászületett embert. Elküldi szÃvébe a fiúság Lelkét, aki által úgy járulhat Istenhez, mint Atyjához. Megajándékozza az istenfiúi szabadsággal és kiváltságokkal. Szükség szerint megfenyÃti, de nem taszÃtja el soha magától, hanem fölkészÃti arra, hogy Jézus Krisztus örököstársaként az Å kibeszélhetetlen dicsÅ‘ségének részese lehessen az örökkévalóságban.
--------------------------------------------------------------------------------
8. A megszentelődés és megtartás
Hisszük, hogy a megszentelÅ‘dés a Szentlélek munkája által végbemenÅ‘ folyamat, amelyben az újjászületett ember fokozatosan halad az erkölcsi és lelki tökéletesség felé. A hÃvÅ‘ ember megszentelÅ‘dését elÅ‘segÃti az önvizsgálat, az önmegtagadás, a buzgó imádság, az igetanulmányozás és a közösség gyakorlása.
Hisszük, hogy a megtartás Isten különös gondviselésének műve a Jézus Krisztus követésére Å‘szintén törekvÅ‘ hÃvÅ‘ életében. Isten újjászületett gyermeke a SzentlélektÅ‘l támogatva, gyöngeségei ellenére is gyÅ‘z kÃsértései felett és mindvégig hűségesen megáll Jézus Krisztus mellett, végezetül pedig elnyeri az örök élet koronáját.
--------------------------------------------------------------------------------
9. A Szentlélek munkája
Hisszük, hogy a Szentlélek szüntelenül munkálkodik az újjászületett ember szÃvében és életében. TanÃtja, vezeti, tanácsolja, megfeddi, bátorÃtja és vigasztalja a hÃvÅ‘t, lelki gyümölcsök termésére késztet, képessé teszi arra, hogy Istennel és testvéreivel valóságos közösségben élhessen; esedezik érette és elpecsételi a teljes váltság napjára.
Hisszük, hogy a Szentlélek Isten dicsÅ‘ségére, Krisztus testének épÃtésére a gyülekezet tagjainak tökéletesbÃtésére kegyelmi ajándékokat oszt megváltott és megszentelt gyermekeinek. A Szentlélek ezeket az adományokat bölcs elhatározásának megfelelÅ‘en ajándékozza azoknak, akik erre törekednek. Senki sem kapja meg a kegyelmi javak összességét. Ezért szükséges, hogy a tagok - anélkül, hogy a gyülekezet jó rendjét megzavarnák - alázatosan és mégis készségesen szolgáljanak egymásnak a sáfárságra nekik adott lelki ajándékokkal.
--------------------------------------------------------------------------------
10. A bemerÃtés
Hisszük, hogy a bemerÃtést az Úr Jézus Krisztus rendelte. A bemerÃtés az újjászületés jelképe, a megváltóba vetett hit szeretetbÅ‘l és engedelmességbÅ‘l fakadó gyümölcse, Krisztussal és az o testével a hÃvok közösségével való egyesülésünk kiábrázolása.
BemerÃtésben csak az részesülhet, akinek életében láthatóak a megtérés gyümölcsei; aki az Úr Jézus Krisztusba vetett hitérÅ‘l vallást tett és bemerÃtését önként kérte. Jézus Krisztus rendelése és az apostolok példája nyomán a bemerÃtendÅ‘t az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevére teljesen a vÃzbe merÃtjük.
A bemerÃtéssel az újjászületett ember ünnepélyesen vallást tesz arról, hogy bűnös életével szakÃtva, magát mindenestÅ‘l átadja Jézus Krisztusnak. Isten a bemerÃtésben részesülÅ‘ embert bizonyossá teszi arról, hogy amiképpen meghalt és eltemettetett Jézussal együtt a bűnnek, akképpen föl is támad vele együtt új életre. A bemerÃtés által kiábrázolt igazságok a bemerÃtendÅ‘ szÃvében munkálkodó élÅ‘ hit által válnak foganatossá.
--------------------------------------------------------------------------------
11. Az úrvacsora
Hisszük, hogy az úrvacsorát Jézus Krisztus szerezte, hogy azzal rendszeresen élve, hálaadással emlékezzünk végtelen szeretetére, és cselekvÅ‘ módon hirdessük halálát, amÃg visszatér.
Az Úr Jézus halálának emlékjegyeiben, a kenyérben és a borban azok részesülhetnek, akik újjászülettek, hitük vallomására bemerÃtkeztek, Istennel és embertársaikkal rendezett közösséggel élnek.
Az úrvacsora jegyei - a kenyér és a bor -, Krisztus megtört testének és kiontott vérének jelképei. Ha ezeket hittel, a Megváltóra emlékezve vesszük magunkhoz, a Szentlélek által lélekben egyesülünk Urunkkal, mert a külső cselekmény során megújul bennünk a bizonyosság: Immánuel! Velünk az Isten.
Az úrvacsorában, Krisztussal való közösségünkkel egyidejűleg kiábrázolódik és megújul testvéreinkkel való közösségünk is.
--------------------------------------------------------------------------------
12. A gyülekezet és az egyetemes egyház
Hisszük, hogy az újszövetségi gyülekezet azoknak az újjászületett és bemerÃtett hÃvÅ‘knek a közössége, akik Jézus Krisztust megváltójuknak elfogadják és az Å Igéje szerint élnek.
Valljuk, hogy az újszövetségi gyülekezet nyilvánvaló ismertetÅ‘jegyei: a tiszta igehirdetés, a bemerÃtés és az úrvacsora ige szerinti alkalmazása, az imádkozás és az éneklés, az önkéntes adakozás, a szeretetszolgálat és a gyülekezeti fegyelem.
Hisszük, hogy van egy szent, egyetemes és láthatatlan egyház, ennek feje Jézus Krisztus és tagjai a különféle látható egyházak tagjai közül mindazok, akik a bárány vérében megmosattak és újjászülettek.
Hisszük, hogy gyülekezeteink az egyetemes egyháznak, Krisztus testének élÅ‘ részei és minden esetben, amikor a SzentÃrásra épülÅ‘ hitelveiket a gyakorlatban következetesen megvalósÃtják, a láthatatlan közösség látható képmásai.
--------------------------------------------------------------------------------
13. A gyülekezet tisztségviselői
Hisszük, hogy az Úr a gyülekezetek tanÃtására, gondozására lelkipásztorokat, presbitereket és diakónusokat hÃv el a családi, a társadalmi és a gyülekezeti élet terén feddhetetlen és példamutató gyülekezheti tagok közül. Az elhÃvást Isten, a Szentlélek vezetését kérÅ‘ és annak engedelmeskedÅ‘ gyülekezet választása által teszi nyilvánvalóvá. Az elhÃvottakat, miután hitükrÅ‘l és elhivatásukról vallást tettek, lelkipásztorok és presbiterek kézrátétellel és imádsággal avatják föl a szolgálatra, a gyülekezet szÃne elÅ‘tt.
A tisztségviselÅ‘k a Szentlélek és az Ige tanácsolása és rendje szerint szolgálnak; a lelkipásztorok és presbiterek elsÅ‘sorban a lelki munka végzésére, a diakónusok az anyagi ügyek intézésére hivatottak. Semmiképpen sem uralkodhatnak a reájuk bÃzott gyülekezeten, de jó munkájukért, alázatos, hűséges és felelÅ‘sségteljes szolgálatukért megkülönböztetett tisztelet illeti meg Å‘ket.
--------------------------------------------------------------------------------
14. A gyülekezeti fegyelem
Hisszük, hogy a gyülekezeti fegyelem IstentÅ‘l rendelt eszköz a gyülekezet SzentÃrásra épülÅ‘ rendjének, erkölcsi és tanbeli tisztaságának és a gyülekezeti tagok egészséges lelki életének megÅ‘rzésére. Arra törekszünk, hogy a Jézus Krisztushoz hűséges tagokat a helyesen hirdetett Igével neveljük és erÅ‘sÃtsük. Azt, aki ennek ellenére mégis vétkezik, mentÅ‘ szeretettel fenyÃtjük elÅ‘bb személyesen, azután tanúk jelenlétében, vagy ha ez nem elegendÅ‘, akkor a gyülekezet szÃne elÅ‘tt.
A fenyÃtés célja, hogy a tévelygÅ‘t útbaigazÃtva, a könnyelműt megintve, a vétkezÅ‘t megfeddve, a bűn hálójából kiszabadÃtsa. Azt a gyülekezeti tagot, aki bűnéhez ragaszkodik és az enyhébb fenyÃtéket ismételten megveti, végsÅ‘ esetben kizárjuk a gyülekezetbÅ‘l, hogy magára maradva, lelki nyomorúságát fölismerje és Å‘szinte bűnbánattal visszatérjen a Megváltóhoz és a gyülekezethez.
--------------------------------------------------------------------------------
15. A bizonyságtétel
Hisszük, hogy a Szentlélek minden újjászületett embert fölhatalmaz a bizonyságtételre és képessé tesz arra, hogy az örömüzenetrÅ‘l, a szÃvében lévÅ‘ reménységrÅ‘l és az életben naponta megnyilvánuló kegyelemrÅ‘l bátran vallást tegyen Isten gyermekeinek és mindazoknak, akik még nem jutottak Jézus Krisztussal élÅ‘ közösségre. A bizonyságtétel akkor kedves Isten és emberek elÅ‘tt, ha nem csupán szavakban, hanem velük összhangban álló cselekedtetekben is megnyilvánul.
--------------------------------------------------------------------------------
16. Az imádság
Hisszük, hogy az imádság az ember Istennel való közösségének fenntartója és elmélyÃtÅ‘je. Az imádkozás lehetÅ‘ségét Isten kÃnálta föl az embernek. Imádságban fejezzük ki hódolatunkat és hálánkat mennyei Atyánk iránt, imádságban járulunk Istenhez a Jézus Krisztusban felkÃnált bűnbocsánatért és imádságban tárjuk fel kéréseinket és kÃvánságainkat annak, aki mindent megcselekedhet. Szükséges azonban, hogy az imádság hitbÅ‘l fakadó és Istennek az Úr Jézus Krisztusban kinyilvánÃtott akaratával összhangban álló legyen.
--------------------------------------------------------------------------------
17. A nyugalomnap
Hisszük, hogy Isten a nyugalomnapot lelki és testi felüdülésünkre ajándékozta. Ezen a napon időnk javát igetanulmányozásra, istentiszteleteken való részvételre, imádságra, a közösség ápolására szenteljük. A nyugalomnapon az irgalmasság cselekedeteit és az elkerülhetetlen közérdekű munkákat kivéve, minden köznapi, fáradságos tevékenységtől tartózkodunk. A nyugalomnapot - az Úr Jézus Krisztus föltámadására emlékezve és az apostoli gyülekezet gyakorlatát követve - a hét első napján, vasárnap ünnepeljük.
--------------------------------------------------------------------------------
18. A házasság
Hisszük, hogy a házasságot Isten szerezte, hogy a házasfelek az Šszent akaratának megfelelően, holtig tartó szeretetben és hűségben, egymás örömére és támogatására éljenek és gyermekeket neveljenek. Isten rendelésének az a házasság felel meg leginkább, amelyet kölcsönös és tiszta vonzalom alapján, a Szentlélek vezetésére és az Ige tanácsára figyelve, józan megfontolással köt meg a szellemi, lelki és testi szempontokból egymáshoz illő férfi és nő.
Az elválást -házasságtörés esetét kivéve - Isten Igéje alapján megengedhetetlennek tartjuk. A házasságtörők nem mehetnek be Isten országába.
Az elválás után magára maradt fél, volt házastársának élete végéig lehetőleg ne kössön újabb házasságot. Elismerjük azonban, hogy "jobb házasságban élni, mint égni" ezért, a magára maradt fél újabb házasságkötését tudomásul vesszük.
--------------------------------------------------------------------------------
19. Az államhatalom
Hisszük, hogy az államhatalom Isten rendelése a jórend fenntartása és megÅ‘rzése érdekében. Feladata a jót cselekvÅ‘k megjutalmazása és a gonosztevÅ‘k megbüntetése, a nép jólétének, szellemi fejlÅ‘désének elÅ‘mozdÃtása, az ország biztonságának védelmezése és az egyetemes emberiség javának munkálása. Az Ige tanácsa szerint a felsÅ‘bbséget tiszteljük, törvényeit és rendeleteit hűséggel megtartjuk. Imádkozunk érette, hogy feladatát betöltve, békességben élhessünk.
--------------------------------------------------------------------------------
20. A végső dolgok
Hisszük, hogy az ember élete a halállal nem ér véget. A halálban a lélek különválik a testtÅ‘l. Az elhunytak lelke tudatos állapotban van és Ãgy a hÃvÅ‘k lelke azonnal élvezi a megváltottak örömét, a hitetlenek lelke pedig szenved. Ez az örvendezés, illetve szenvedés azonban csak az eljövendÅ‘ Ãtéletkor éri el teljességét, amikor a lélek a föltámadott testtel egyesül.
Hisszük, hogy Jézus Krisztus ismét eljön erre a világra, mindenki által láthatóan, teljes hatalommal és dicsÅ‘ségben. Akkor bekövetkezik a halottak föltámadása, azután pedig mindenek megÃtéltetése és elkülönÃtése örök boldogságra vagy örök gyötrelemre. Sátán az örök tűzre vettetik, halál nem lesz többé és minden földi szenvedés és nyomorúság véget ér.
Hisszük, hogy Isten új eget és új földet teremt, ahol igazság és béke uralkodik örökkön örökké. Az újjáteremtett világban, mint a megváltás részesei mindenkor az Úrral leszünk és akkor az örökkévaló Isten lesz minden mindenekben.